onsdag 21. januar 2009

Det å lære av andre

Det er ingen tvil om at det er utrolig mye man kan få til om man prøver og feiler, men det er ikke alltid det er den mest praktiske måten å tilegne seg kunnskap. 

I Norge har man i skolen et stort mål om at man skal lære av hverandre, men samtidig har man et mål om at alle skal være med. Det gjør at de flinkeste av oss ender opp med å ikke lære spesielt mye av andre, men i stedet bare lære bort, dermed ender man opp med et inntrykk at det er best å bare gjøre alt selv og at det ikke er vits i å spørre andre. 

Men så kommer man plutselig ut i det virkelige liv (eller ut på Internett) og plutselig er det mange som er mye flinkere enn en selv, eller i det minste har mye mer erfaring. Da kan det være vanskelig å skulle begynne å lære av disse igjen.

Jeg lever etter teorien om at menneskers oppførsel kan forklares ut fra oppbyggningen av neurale nettverk. Har det først kommet en sterk binding blir den ikke borte igjen selv om man får mange gode motargumenter, og man holder gjerne på meningen selv om man har insett at det ikke stemmer.

Det er her denne bloggen kommer inn i bildet. Jeg ønsker å skrive om det jeg driver med og det jeg tror jeg kan slik at andre kan kommentere det jeg skriver og rive mine oppfattninger i fillebiter. Samtidig så har jeg lenge tenkt på at det hadde vært greit med et sted å skrive opp de sakene jeg har brukt mest tid på google meg frem til. De fleste dukker opp på nytt en gang senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar