torsdag 22. januar 2009

Kortnummer og sikkerhet

En ting jeg har lurt på lenge er hvordan man kunne finne på at det bare skulle være å oppgi et 16-siffers nummer og en utløpsdato for å betale for alt mulig rart på Internett. For meg virker det åpenbart at man må ha en eller annen form for engangskode for å sikre seg at informasjonen kun kunne benyttes en gang. Men nå var det vel kanskje ikke til nettbruk det var tenkt i utgangspunktet, kanskje heller over telefon, og da blir det jo med en gang mer forståelig. Det er allikevel merkelig at de ikke enda har innført krav om at man må benytte løsninger som "verified by visa" (http://www.visa.com/verified), svaret er selvfølgelig at de ikke blir svindlet for mer enn det koster å innføre det foreløpig. Problemet er bare at pluteslig kommer den store skandalen. Den kommer nok ikke til å komme fra noen som ønsker å tjene penger på det, men heller fra noen som ønsker å sabotere. Det finnes fortsatt folk som lager virus for morsokyld og fortsatt folk med som løper rundt med bombebelter. 

En sak fra vg denne gangen som var inspirasjon (eller egentlig Computerworld, dette forklarer vel hvorfor den er halv fornuftig:) ): http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=539987.

1 kommentar:

  1. Ble oppringt fra Skandiabanken i morges at noen prøvde å belaste mitt kort med ca. 130£ tidligere i dag.
    Begge mine kort ble sperret, og jeg måttte åpne ny konto hos Skandiabanken.

    SvarSlett