torsdag 22. januar 2009

Windows 7 og Parallels Desktop

Som en del av min filosofi om å holde meg oppdatert på hva som skjer i alle operativsystem-leire bestemte jeg meg for å laste ned betaen av Windows 7 og teste den litt. Som de fleste andre ble jeg positivt overrasket. Det så fint ut og virket å ikke være så alt for ressurskrevende, selv med den relativt lille delen av maskinkraft den fikk tildelt. At muligheten for å dra vinduer ut til kantene for å få dem til å ta halve skjermen er egentlig ganske utrolig, det er e forbanna enkel, men utrolig nyttig ting.

Jeg skal ikke skryte på meg å ha testet det så veldig heftig, men det kan kanskje være interresant for folk å vite at det var smertefritt å installere det i Parallels Desktop (http://www.parallels.com/products/desktop/), selv for en som aldri har prøvd det programmet før.

Hvis man er interresert i å lese mer om Windows 7 er det massevis av stoff om det på de fleste IT-Nettsteder, men jeg kan jo legge med en link når jeg først er i gang. Hardware.no har som vanlig bra artikler: http://www.hardware.no/artikler/last_ned_windows_7_beta/67032

Så i dag at DinSide Data også hadde kommet med en ny artikkel som beskrev mange av de nye mulighetene med en 10 punkts liste (de kaller dem skjulte da, selv om jeg ikke er helt enig i at det gjelder alle av dem), den finner du her: http://www.dinside.no/801313/10-skjulte-windows-7triks. Jeg likte spesielt det de nevnte om å ha oppgavelinjen på siden av skjermen, siden jeg er en av mange som mot mitt ønske sitter på wide screen skjermer så godt som hele tiden. Man kan jo lure på om det kanskje var det som var mye av grunnen til å fjerne programnavnene i utgangspunktet. Aldri i verden noe jeg hadde tenkt på selv!

Støtte for .odt og brenning av .iso er jo også knallsaker som jeg ikke hadde fått med meg når jeg testet. Ser ut til at det fort kan bli en PC med Windows 7 som kommer til å stå tilkoblet TVen i fremtiden (ikke på grunn av de argumentene da, men siden de generelt ser ut til å bevege seg i riktig retning).

1 kommentar:

  1. Hm, ok, ser lovendes ut, får laste ned og prøve den eg og da, takk for tipset:)

    SvarSlett