onsdag 21. januar 2009

Nettlesere

Opera har i mange år vært min primære nettleser. Som så mange andre startet jeg med Internett Explorer. Hadde egnelig aldri tenkt over at jeg trengte noe annet, men så en dag ev ren nysgjerrighet prøvde jeg Opera som var installert på maskinene på datarommet på ungdomsskolen, og ble umiddelbart forelsket i det at man hadde tabs. Så da var det standardvalget i fem år etterpå (jeg husker til og med at jeg kjøpte lisens).

Nå for tiden bruker jeg mest Safari (men dette er mest siden jeg nettop har kjøpt meg en MacBook og ønsker å se hvordan "The Mac Way" er), og jeg må si at det er en del ting jeg savner fra Opera:

  • Før det første savner jeg det at når man trykker på tilbakeknappen dukker siden opp med en gang, safari insiterer på å laste den på nytt.
  • Mouse gestures er genialt, og en del av disse er dypt savnet
  • Jeg har også alttid likt det at opera automatisk åpner de samme fanene du hadde oppe da du lukket det forrige gang
  • Jeg likte også godt å ha en mailklient integrert i nettleseren
  • Mulighet for å lagre sessions

Når det er sagt så må jeg si at det jeg egentlig synes alle dagens nettlesere er veldig gode, selv om det alltid vil være noe du savner grenseløst fra en av de andre, samme hvilken du velger. Men jeg tror vel egentlig ikke at jeg kommer til å gå tilbake til å bruke Opera, men at det er Firefox som blir den foretrukne nettleseren i fremtiden (helt til Google Chrome kommer og overtar). Opera har dessverre for få brukere og jungelen av Firefox-plugins frister (det er mye spennende på gang der).

Opera har dessverre også en stygg tendens til å kræsje en del, uten at jeg vet helt hva det kommer av alltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar