torsdag 22. januar 2009

MacBook Aluminium for ikke-frelste (min første Mac)

Føst av alt: Jeg er ikke helt frelst enda, men er muligens i faresonen. 

Det kommer nok en oppdatert versjon etter hvert, men følte det var på tide å skrive litt halvfornuftig på bloggen...

Jeg har nå hatt min MacBook i ca tre måneder. Det blir mitt tredje Apple proukt. Jeg har hatt to iPoder fra før av, en tredjegenrasjon (tror jeg) som gikk i dass og som jeg fikk kranglet meg til å få byttet inn i den første de kom med med fargeskjerm. Jeg har egentlig aldri likt noen av iPodene noe særlig, de har rett og slett vært for funksjonsfattige. Frykten var derfor at det samme skulle gjelde MacBooken, men jeg kjøpte den allikevel, siden jeg lenge har tenkt at jeg burde prøve å bruke Mac, og man får jo ikke prøvd ordentlig uten å eie en selv. 

Jeg må også nevne at jeg har vært veldig opptatt å prøve å følge "The Apple Way" så godt som mulig, de eneste stroe avvikene fra dette er at jeg har valgt å kode i Eclipse og at jeg har benyttet meg av VLC i stedet for QuickTime (hvem gidder vel å bruke software der hvor halvparten av valgene er deaktivert så lenge du ikke kjøper pro-versjonen, og som kræsjer hver gang ting ikke er encodet med QuickTime).

Førsteinntrykket var som forventet veldig bra (er det en ting Apple kan så er det å lage produkter som imponerer veldig første timen!).  Denne følelsen varte egentlig noen dager, og så begynnte det å dukke opp litt problemer. 

For det første har jeg opplevd ganske mange programkræsj (iTunes, QuickTime, Safari, Finder, Eclipse, Spotify, Messenger og JollyFastVNC). 

Den sliter også med å få helt til det å snakke med Ubuntu-maskinen min over Samba (det er her Finder kræsjer seg, i tillegg til at forhåndsvisninger av videofiler med QuickTime). Og skjærer det seg først så nekter den å koble til igjen før OS X får lov til å starte på nytt (det er nok bare jeg som er inkompetent, så jeg tar gjerne imot hets).

Jeg har hatt en del problemer med space på keyboardet også, den nektet lenge å motta trykk i venstre ende, og jeg måtte til slutt ringe til Apple, der kom jeg til en svenske (svar på minuttet!), som insisterte på at jeg måtte skru av maskinen og ta av batteriet og holde inne påknappen i 10 sekunder. På mirakuløst vis virker det som at det faktisk hjalp (mulig det er en placebo-effekt her, men jeg har fått bekreftet det av andre som har lånt den også), kanskje bare en tilfeldighet. Svensken nektet i alle fall for at han hadde vært borte i feilen før. Foreløpig status er i alle fall at det funker bra så lenge man ikke trykker helt nederst på knappen (vil gjerne høre om noen andre har hatt lignende opplevelser).

For folk som har irritert seg over tette bindinger mellom Windows og Microsoft sine programmer kan være glade for at de ikke har Mac, for her er det like ille og ingen som kommer med monopoldommer. Men dette fører til at nesten hver gang det kommer oppdateringer til et Apple-program så må du starte maskinen på nytt. 

En ting som er sinnsykt irriterende for oss som programmerer en del er at Apple har bestemt at tasteoppsettet på vanlige PCer ikke er fint nok. Derfor har ikke tastaturet krøllparanteser, de krever dermed spesielle tastekombinasjoner for å få frem (suger som dere skjønner i Java), dollartegnet er flyttet til Shift-4 (suger å venne seg til om man skriver mye PHP) og når man skal escape ut ting så må man vite at man må bruke Shift-Alt-7 for å få "\" (suger i "alle" språk). Jada, jeg kan endre på det, men da er jeg plutslig sjanseløs om jeg skal bruke andre sine Macer, også var det det at jeg ville følge "The Apple Way" da.

Jeg bruker nå Time Machine til backup, men må si jeg ikke stoler helt på systemet siden Macen plutselig og uten forvarsel har påstått at begge mine eksterne disker er korrupte og har mountet dem som read only (men det løser seg plutselig på mystisk vis igjen). Er det Time Machine som ødelegger dem eller andre årsaker? (Ellers et helt genialt system) 

Ting jeg fortsatt ikke klarer å få til og som jeg ikke aner om er mulig (men som jeg gjerne mottar tips om hvordan man gjør):
  • Få safari til å åpne ting default i ny tab i stedet for nytt vindu
Ting som jeg brukte veldig lang tid å finne ut av:
  • Hvordan man kunne skrive ut i gråskala
Konsklusjonen er: Det stemmer ikke at alt bare funker i Mac (men det utsagnet vil ikke stemme om de andre platformene heller), Mac kræsjer rett som det er de også (men som regel overlever OSet kræsjet), men du sliter ikke med å få gjort det du skal, og det er ikke fullt så slitsomt å venne seg til som man kanskje skulle tro. 

Men ja, det kommer mer senere og etter hvert som jeg kommer på det...

1 kommentar:

  1. Du må være maks uheldig eller innstilt på at mac ikke funker. For ingen av programmene du har nevnt som kræsjer har kræsjet med meg bare msn men dette er fordi de ikke gidder å teste og forbedre msn til mac.

    SvarSlett